Rendszeresen felbukkanó kérdéskör, hogyan lehet légiutas-kísérőként nagy társaságokhoz bejutni, milyen elvárásoknak kell megfelelni, kinek jók az esélyei. Hogy mekkora álláspiac ez, két légitársaságtól kapott válaszok mutatják: az Emirates 135 országból több mint 23 ezer légiutas-kísérőt alkalmaz. A Wizzair 700-800 közötti munkatársat vesz fel évente. Kell a munkaerő, mert az utas is több: például a Wizzair utóbbi egy éves forgalma 20, a Ryanairé 14 százalékkal nőtt az áprilisi adatok szerint. A közelmúltban beszéltem egy fiatal lánnyal, aki márciusban sikeresen vette a Qatar Airways felvételijét és egy légiutaskísérő-képző iskola vezetőjével. Néhány hasznos gondolat tőlük mindazoknak, akik ezt a pályát célozzák meg.

Petra (kérte, teljes nevét ne említsem) 21 éves, tavaly érettségizett Budapesten. Mivel akkoriban még nem kristályosodott ki számára, merrefelé szeretné folytatni, átmeneti munkaként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér business várójában hostesskedett néhány hónapon át. Ott dolgozva került látóterébe a légiutas-kísérő szakma. Vonzotta az utazás, a külföldi élet, más kultúrák megismerésének a lehetősége. Egy ismerőse ajánlotta figyelmébe a budapesti Europe Crew Academy képzését, ami felkészíti őt új karrierjére. Petra beiratkozott az iskolába, elvégezte a másfél hónapos alapképzést, majd tavasszal nekivágott az álláskeresésnek.

A példa tipikusnak számít. „Magyarországon nagy a szakma presztízse. Az egyik vonzerő a világ felfedezésének a lehetősége, nemzetközi csapatban, az idegen nyelvet használva. Jellemzően húszas éveik elején járó fiatalok vágnak bele. Még családalapítás előtt, amikor rugalmasak, mobilak” - mondja Papp András, az Europe Crew Academy ügyvezetője.

Ki alkalmas erre?
Sok minden tanulható, a személyes tulajdonságok (a szaknyelvben soft skill) azonban nehezebben változtathatóak. Az Emirates légitársaság a pozitív attitűdöt, a kellő empátiát, a multikulturális munkakörnyezetre való nyitottságot, és a rugalmasságot említi válaszában. Emellé persze egy sor más tudás kell, például folyékony angol, a repülőgépen felmerülő problémák profi kezelése, amit képzéseken el lehet sajátítani.

„Gyakori hiba, ha a szülő tereli e pályára a fiatalt. Ha nem jön belülről, hogy valaki erre vágyik, az gyorsan lejön állásinterjún. Lényeges szempont még az arányos testalkat (BMI) (légitársaságoktól függ, mit is jelent ez, de a túlsúly többnyire akadály) és formaruhában, látható helyen, nem lehet tetoválás” – teszi hozzá Papp András.

Nyílt nap vagy meghívásos állásinterjú
Hogyan is megy a bekerülés? Többféle módszer létezik. Az Emirates gyakorlata: az online jelentkezési lap kitöltését követően az első interjúra egy videó-meghallgatás formájában kerül sor. Akik ezen túljutnak, őket egy egész napos, személyes találkozóra invitálják. Meghallgatáson, az angol nyelvtudást felmérő teszten, pszichometriai felmérésen, valamint egy egyéni szituációs interjún is részt vesznek.

A Wizzair és a Qatar Airways nyílt napon toboroz. Ide bárki benevezhet, ha tudomást szerez róla. Így tett Petra, aki a március végére hirdetett Qatar open day-ra jött el a budapesti Marriott Hotelbe. „Reggel 9 órakor kezdődött, pontosan kellett érkezni. Aki késett, nem kapott lehetőséget. Elvárás volt az üzleties viselet: a térdig érő szoknya, blézer, blúz, 5 centinél nem magasabb magas sarkú. Körülbelül 180-an lehettünk” – mondja az első pillanatokról.

Nulladik lépésben mindenki leadta önéletrajzát, majd a jelölteket egyesével szólították egy 1-2 perces beszélgetésre. Ez bemutatkozásból állt és azt kérdezték, miért szeretne a pályázó náluk dolgozni légiutaskísérőként. Miután mindenki sorra került, 50 főre szűkítették a listát, a többieknek véget ért a kiválasztás. Akik maradtak, nekik angol nyelvű tesztet kellett kitölteni, ami újra felezte a mezőnyt. „Középfok körüli, nagyjából ’preintermediate’ szintű tudást vártak el, a tesztkérdések is ilyenek voltak” – mondja Petra.

Amikor már csak 25-en maradtak, akkor következett a magasságpróba: lábujjhegyre állva a kart kinyújtva el kellett érni a 212 centiméter magasságot (ez is kizáró feltétel). Majd angol nyelvű beszélgetés jött húzott téma alapján. Petra az „ideális életről” osztotta meg gondolatait a vizsgáztatókkal.

A negyedik kör után már csak 16-an maradtak állva. Őket két csoportra bontották. A két nyolcasnak azt kellett megvitatnia, hogy milyen tulajdonságok kellenek a légiutaskísérő szakmához. A bírálók nézték, ki hogyan viselkedik a csoportban. "A szituációs gyakorlaton azok a jelöltek buktak el, akik dominánsak voltak, főnökösködni akartak” – jegyzi meg. A nap végére a 180 pályázóból 8-at választottak ki, közöttük őt.

Még ez sem jelent állásajánlatot, de már 80 százalékos valószínűséget igen. Petra elindíthatta hivatalos pályázását a dohai légitársaságnál. Ha átmegy a különféle vizsgálatokon (orvosi alkalmassági, személyes háttér) és a betanítási szakaszon, akkor bekerül a prémium légitársasághoz.

Karrierlépcsők légiutas-kísérőként
Papp András elmondta, vannak, akik diszkont társaságnál (fapados) kezdik pályájukat légiutas-kísérőként. Innen vezető légiutas-kísérőként folytathatják, esetleg prémium légitársasághoz váltanak. Opció lehet irodai háttérterületre (back office) lépni és ezzel egy nyugalmasabb életszakaszt előkészíteni. Sokan vannak, akik életük 5-10 éves fázisaként tervezik ezt az időszakot és teljesen más területen folytatják.

A Wizzairnél 6, az Emiratesnél 7 hétig tart a betanító oktatás. Az Emiratesnél 18 hónap után üzemelési igényektől függően a légiutas-kísérő feljebb léphet a Business osztályra, további 12 hónap elteltével továbbtanulhat és megcélozhatja a First osztályt.

Mennyit lehet ezzel keresni?
A fizetésekről a légitársaságok mélyen hallgatnak, még hozzávetőleges számokat sem említenek. Így nem hivatalos forrásokból gyűjtöttem infókat. Annyi bizonyos, hogy a bér mindenhol a magyar átlag feletti. A fizetés több részből tevődik össze: alap, repült órák száma és fapadosoknál a fedélzeten eladott termékek utáni jutalék. A bruttó és a nettó fizetés között különféle kedvező adózási megoldásoknak köszönhetően se a Wizzairnél, se az Emiratesnél nincs jelentős különbség.

Fapadosoknál 250-300 ezer forint kereshető meg egy hónapban, nyáron átlag feletti repült órával akár 500 ezer forint is. Az Arab-öböl térségének prémium légitársaságai ennél sokkal többet, lehet keresni: kezdőként 600-700 ezer forint körüli összeget, tapasztalattal 1 millió forint feletti helyi valutát.

...és persze kedvezményes repjegyek
Nem elhanyagolható szempont a béren kívüli juttatás. Erről már az Emirates nyilatkozott: Évi 30 nap szabadság, kedvezményes jegyvásárlási lehetőség, pozíciótól függően orvosi- és fogorvosi ellátás. Az Emirates emellett saját hálószobát biztosít közös szálláson, valamint végkielégítést is nyújt (az Egyesült Arab Emirátusok munkatörvénye értelmében a vállalattól való távozáskor az első öt évben minden eltöltött év után 21 napi alapfizetést, az ötödik évet követően pedig minden eltöltött év után 30 napi fizetés illeti a munkavállalót).

A Wizzairnél is megjelenik a kedvezményes jegyvásárlás nem csupán a munkatársaknak, hanem családtagjaiknak, barátaiknak. Ingyenesen parkolhatnak a repülőtéren és kedvezményesen vásárolhatnak a repülőtéri boltokban. Vonzó lehet még az is, hogy a társaság bázisain belül válthatnak munkahelyet, így több várost is felfedezhetnek.