Néhány (elsősorban nyugati gyökerű) vállalatnál már kultúrája van annak, hogy a cégvezetés kikéri a dolgozók véleményét, miben lehetne hatékonyabb a munka. A menedzsment pedig a legjobb javaslatokat valamilyen módon jutalmazza.

A közszférából eleddig még nem hallottam ilyen kezdeményezésről. Érdemes lenne a hazai döntéshozóknak figyelni egy ősszel indult kanadai kormányzati kezdeményezésre. A két évre tervezett Employee Innovation Program (Munkavállalói Innovációs Program) lényege: a résztvevő állami szervek alkalmazottai javaslatokat tehetnek, miként lehet (például egységükön belül) csökkenteni a költségeket, és ezzel együtt javítani a szolgáltatások színvonalát. Ha módosításaikkal valóban kevesebb pénzt kell kiadnia az államnak, akkor a megtakarítás 10 százalékát (maximum 10 ezer kanadai dollárt – 2 millió forintot) a javaslatot tevő dolgozó vagy a csapat kapja. Ha a javulás számokkal nem mérhető, de érezhető a változás, akkor is jár valamilyen jutalom.

A kezdeményezés mögött szerintem egy követendő vezetői filozófia húzódik meg. Egy nagy szervezet vezetője nem tudhat mindent és ennek tudatában is van. Nem felülről mondja meg a tutit, hanem kikéri még a legalsó szinten dolgozó alkalmazott véleményét is. Az alsóbb szinteken tevékenykedők ugyanis pontosan látják, hogyan lehetne saját egységükön belül jobban megszervezni munkát, okosabban gazdálkodni az erőforrásokkal. Ha pedig anyagilag is érdekeltté tesszük őket az ötletelésben, akkor valóban olyan javaslatokat hallunk, amivel egyszerre költséget lehet csökkenteni és minőséget növelni.   

Nálunk nem lehetne kipróbálni közhivatalokban vagy állami nagyvállalatoknál? Vagy ez inkább illúzió? Ha az, miért is?