Hamarosan indul az első, légitársaságoktól független légiutaskísérő-képzés Magyarországon – írtam egy héttel ezelőtt a Hello Karrier magazinban. Ennek apropóján annak néztem utána, mekkora potenciál van ebben, mennyit lehet keresni, hogyan lehet bekerülni a szakma vérkeringésébe. Egy légitársaság alkalmazottja is segített háttérinfókkal, amiért hálás vagyok neki.

Három évvel ezelőtt - részben a Malév megszűnése következményeként - kikerült az Országos Képzési Jegyzékből a „Légi utaskísérő” képesítés. Azóta Magyarországon csak a WizzAir belső tréningjén lehetett a szakmát elsajátítani. Hamarosan elindul az első, légitársaságoktól független tanfolyam az Europe Crew Academy szervezésében. A budapesti kurzus 3 hónapos, 120 órás, munka mellett is elvégezhető. Az órák egy része az iskolában kialakított repülőgép-utastérben zajlik, hogy valóságközelibb legyen a tanulás. Az oktatók pedig rutinos, a szakmában több évtizedet eltöltött stewardessek illetve más szakemberek (például repülésvédelem, meteorológia).

A kurzus vizsgával zárul, majd megfelelő eredmény esetén a képző cég delegálja a hallgatót a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság nemzetközi vizsgájára (ide tanfolyam nélkül, „az utcáról” nem lehet jelentkezni), ahol a Légiutas-kísérő Tanúsítvány szerezhető meg. Az European Crew Academy kurzusára nem automatikus a bekerülés. A feltételek között szerepel kommunikációképes angoltudás, érettségi bizonyítvány és 100 méter leúszása megszakítás nélkül.

Érdemes megjegyezni, hogy a légitársaságok nem várnak semmilyen „szakirányú végzettséget” a felvételi során. A hivatalos vizsgákat a sikeres kiválasztás után is le lehet tenni belső szervezésben. Akinek azonban megvan a tanfolyama, vagy a bizonyítványa, az általában felkészültebb, ismeri az elvárásokat, belelát a szakma működésébe, nagyobb eséllyel indul a céges felvételiken. Az állás megszerzése után pedig nem kell hónapokig végigjárni a tanfolyamokat, akár azonnal a fedélzeten kezdhet.
A stewardess karrierrel kapcsolatban bennem öt kérdés fogalmazódott meg, amire most igyekszek választ adni.

1. Van-e potenciál a szakmában?
Egyértelműen igen. Az Airbus német-francia repülőgépgyártó legfrissebb tanulmánya szerint (ami egybevág a konkurens Boeing hasonló kutatásával és az utóbbi évek turisztikai adataival) a következő húsz évben a repülési forgalom átlagosan évi 4,6 százalékkal növekszik. Ez 32 600 új személy- és teherszállító gépet igényel 4,9 billió (4900 milliárd) dollár értékben. Ami azt is jelenti, hogy világszerte több légiutas-kísérőre lesz szükség. A legnagyobb növekedést most a Távol-Keletre, Délkelet-Ázsiára prognosztizálják, de Európában is vastag pluszt jeleznek előre.

2. Miként lehet egy légitársasághoz bejutni?
A WizzAirhez való bejutási folyamat erre némiképp választ ad. Egy ott dolgozó munkatárs számolt be erről: először online jelentkezést kell beadni csatolva két képet (egy teljes alakos és egy profilkép jellegűt) A beküldendő formanyomtatványon rákérdeznek korábbi tapasztalatokra, arra hogy az illető mit tud a cégről, van-e jártassága a sales területén, van-e például tetoválása. A jelentkezőket előszűri a HR részleg és e-mailben értesítik a behívottakat a szóbeli megmérettetés időpontjáról. Ha úgynevezett open dayt (nyílt napot) hirdet a légitársaság, akkor bárki jöhet.

A felvételi végig angol nyelven zajlik. Az első kör egy rövid bemutatkozás maximum 3 percben, ahol az ember kiállását nézik a felvételiztetők (milyen a testbeszéde a jelentkezőnek , mennyire veszi fel a szemkontaktust). A második kör szituációs feladat: például büdös az utas, nem működik együtt, kiabálni kezd. A kérdés: mit teszel és az mennyire utascentrikus vagy kreatív. A harmadik a csapatfeladat, amelyben egy problémát kell közösen megoldani. A negyedik pedig a mélyinterjú, ami 20-30 percet vesz igénybe. A körök között folyamatosan szelektálják az embereket, mindig kihirdetik ki jutott tovább a következő körbe. Ha valakinek nem sikerül, csak 6 hónap múlva jelentkezhet újra. Ha minden jól megy és sikerül az összes kör utána még hátra van egy egészségügyi alkalmassági, illetve tréningek és vizsgák sora. Összességében előnyben a nyitott, pozitív személyiségek, a jó problémamegoldók, a csapatban dolgozni tudók.

3. Hogyan lehet előrébb jutni?
A Wizzairnél a kezdő juniorként startol, majd 9 hónap elteltével automatikusan válik CA-vá (cabin attendant), ezután bizonyos feltételek teljesülése mellett jelentkezhet seniori pozícióra, ahol egy belső felvételi eljáráson kell keresztülmennie. Ezt követően több irányba mozdulhat el: például lehet valamely terület szakértője (sales expert, safety expert), jelentkezhet oktatói pozícióra ahol még több lehetőség van. Ha pedig esetleg olyan egyetemi, felsőfokú végzettsége van, bekerülhet a cég más részeihez példaként HR területre, vagy lehet bázismanager.

4. Mennyit lehet keresni?
Egy fapadosnál dolgozótól hallottam: „A fizetésünk több részből tevődik össze. Minden utat hosszúság alapján különböző csoportba sorolnak (S, M, L, vagy XL), így más-más összeg jár utána. A fix fizetés kezdőként nettó 150 ezer forint, ezért egy a cég által meghatározott minimum szektorszámot kell lerepülni, a többi erre jön rá. Plusz pénzt jelent a fedélzeti értékesítésből származó jutalék. Évszakonként eltérő a havi bér: nyáron magasabb, míg télen kissé visszaesik. Akadt olyan nyári hónap, amikor 300 ezer forint fölötti volt a fizetésem. Ha egy évet nézünk, és havi szintre bontjuk, akkor hozzávetőlegesen 250-280 ezer forintra jön ki az átlag. Aki kezdőként lép be a cégbe, neki 9 hónap után körülbelül 30 ezer forinttal ugrik meg a fizetése. Ha pedig valaki senior lesz, azaz vezető légiutas-kísérő, erre még hozzávetőleg 100 ezer forint jön rá.” Fizetésben egyébként a csúcs a dubaji Emirates légitársaság.

5. Valóban lehet stewardessként világot látni?
Fapados társasággal nem nagyon. Itt minden a lehető legalacsonyabb költségszintnek van alárendelve. A Wizzairnél dolgozó légiutas-kísérő elmondása szerint sokszor a pilótáknak és a személyzetnek a leszállást követően 30 perce van arra, hogy újra felszálljon a gép, így még a terminált sem látják belülről. Csak ha valamilyen műszaki probléma merül fel, vagy az időjárás nem alkalmas a repülésre, akkor esik meg, hogy fél napot a városban töltenek és a szállást, ellátást a légitársaság fizeti. Vonzerő viszont, hogy a stewardessek ingyen jegyeket kapnak illetve kedvezményt jegyvásárlásra, amivel egy kicsit láthatnak a világból. Prémium légitársaságoknál azonban nem ritka, hogy fél-fél napokat kapnak a stewardessek néhány úticélnál. Persze itt sem kezdőként, azonnal.